December – Akt XII

christmasDagens Kalenderlåge: Peter Tudvad

December – et Melodrama i 24 akter:

Akt XII

Kæreste,

Jeg har ingen ret til at skrive til dig, det ved jeg. Men jeg er nødt til det. Det forstår du vel? Jeg er nødt til at tro på, at der stadig er håb. For os. Det er så længe siden, nu. Jeg prøver at forestille mig dit ansigt, mens du læser disse linjer. Men du flyder ligesom ud for mig, jeg ser dig ikke klart. Det er så længe siden. Jeg ser din skikkelse som du står der. I solen? Du elskede altid solen. Som du står der, i solen, sådan husker jeg dig. Sådan ser jeg dig nu. Resten er mørke.

Du ved, hvorfor jeg skriver. Jeg har skrevet så mange gange før. Nogle breve fik jeg aldrig sendt. Andre blev sendt uåbnet retur. Adresse ukendt. Men nogle få af dem. De bedste. De kom aldrig retur. Dem har du læst. Det ved jeg.

Så hvad siger du? Kan vi prøve igen? Der er sket så meget. En lille smule godt. En lille smule skidt. Alt det husker jeg. Og så er det alt det i midten. Det, som skete, men som jeg ganske har glemt. Fordi det var mig ligegyldigt. Det troede jeg i det mindste. Helt og aldeles ligegyldigt. Fordi det skete uden dig.

Men jeg ved bedre nu. Jeg vil huske det hele! Det er det, jeg vil fortælle dig. Husker du Leautréamont? Hvordan han fik os til at le? Men jeg ler ikke mere. Hans ord er mine: ”Med røsten og højheden fra mine store dage kalder jeg dig tilbage til mit øde hjerte, strålende håb!”

Jeg ser dig helt tydeligt nu. Hvordan du bider dig let i underlæben, dit blik uendeligt. ”For sent”, siger du. ”Det er for sent.”

Kæreste,

Vil du ikke nok komme hjem?

Leave a Reply

