December – Akt XI

christmasDagens Kalenderlåge: Pia Fris Laneth

December – et Melodrama i 24 akter:

Dramatis personae
Herr Sortseer
Herr Hviidjuul
Hunden Jasper (Udstoppet, men med julesløjfe om halsen)

Akt XI

Herr Sortseer
Hvad i alverden..? De har pyntet op, ser jeg?

Herr Hviidjuul
Ja, julen står jo for døren. Det var på høje tid.

Herr Sortseer
Og så tænkte De, at stakkels gamle Jasper måtte holde for? Nå, det gør vel ikke noget. Endnu en ydmygelse – oven på den sidste, De udsatte ham for – det tåler han nok. Ak ja. De vil ikke supplere den nydelige sløjfe med noget mere…ekstravagant? Et gevir af plys? En rudolf-rød næse? De kan lige så godt gå linen ud, ikke sandt? Jasper vil ikke have noget i mod det. Han er svært medgørlig i disse dage.

Herr Hviidjuul
Jeg har gjort dem vred? Det var ikke min mening. Se, jeg fjerner sløjfen igen..

Herr Sortseer
Nej, lad den endelig være. Lad blot den dorske julefred sænke sig over vort lille hjem..

Herr Hviidjuul
Nej, det var tåbeligt af mig – se nu tager…

Herr Sortseer
Lad den sidde, sagde jeg!

Herr Hviidjuul
De er sandelig ikke let at gøre tilfreds. Altid klar til at tage anstød. Altid afventende den mindste lille fejl..Og så eksploderer De. I foragt. De er et menneske fuld af foragt, Herr Sortseer. Det ser jeg nu. At jeg overhovedet udholder Deres selskab – dag ud og dag ind – Det er mig en kilde til evig undren. Man burde tildele mig en medalje. Ja såmænd. For lang og tro tjeneste…

Herr Sortseer
Tjeneste? Og hvor bilder De Dem ind, at De gør tjeneste? Mig gør De ingen tjenester, blot så De ved det. Det forholder sig da vist snarere omvendt.

Herr Hvidjuul
Jeg står i menneskehedens tjeneste! Min fortjeneste: ”Han søgte at bringe lys, selv i det dybeste mørke!” Skriv det på min grav! I fald deres giftigheder tager mig af dage, før De selv bukker under for dem. Skriv dét på min grav, så jeg i det mindste kan dø i forvisningen om, at jeg ikke har levet helt forgæves!

Herr Sortseer
Ha! Hahaha! Nej, men kæreste dog? Er Det sådan, De ser Dem selv? Ja, De må undskylde jeg ler, men nu kører nålen da vist helt på tværs af rillen? De? En sand skønånd? Som om vi ikke allerede var så rigeligt belemret med den slags, her? Åh, De er dog henrivende..

Herr Hviidjuul
Nej! Nu kan det være nok! Hån! Spot! Latterliggørelse! Det er alt, hvad De har at byde på! Men ikke mere! Ikke et sekund mere, vil jeg finde mig i Deres modbydelige trampen under fode. For det er præcis, hvad De gør! De tramper alt under fode, alt hvad der vækker liv, håb, begejstring…En negation! Det er hvad, De er!

Herr Sortseer
Se, se! Og hvad er De så, om jeg må spørge, oh ophøjede skønånd? Menneskehedens selvopofrende tjener? Er det sådan, det er? De må være meget stolt af Dem selv?

Herr Hviidjuul
Igen prøver De at nedgøre mig! Men det skal ikke lykkes Dem! Ja, jeg er stolt! Stolt af være den, jeg er. De ved om nogen, hvad jeg har måttet udholde. Hvilke kors jeg har måttet bære på min vej! Men jeg gav ikke op. Nej! Jeg kæmpede videre, hvor andre ville have givet op. Jeg kunne have givet efter: For vrede, for foragt, for had! Men jeg holdt stand! Jeg overgav mig ikke! Og mens jeg måske nok har begået fejl undervejs, gjort ting som jeg ikke er stolt af, så står jeg dog nu her, foran dem. Herre over alt, jeg har skabt! Min samvittighed er ren, og jeg forlanger…Nej, jeg INSISTERER på Deres respekt!

Herr Sortseer
Jamen du godeste! Hvilken selvfølelse, De pludselig er kommet i besiddelse af. Meget imponerende! Ja minsandten. En smule for teatralsk i udtrykket, måske, men dog imponerende, Jeg bøjer mig i støvet – i dybeste respekt – naturligvis!

Herr Hviidjuul
Hvorfor er De dog så modbydeligt et menneske?

Herr Sortseer
Omstændighederne, min kære. Der er altid omstændigheder. Hvor ofte må jeg sige Dem det? Men, hvis det kan være Dem til trøst, så besidder jeg skam ikke samme grad af stolthed over min ringe formåen, som den De netop har givet udtryk for.

Herr Hviidjuul
Og det med rette! De har intet at være stolt over! De burde skamme Dem!

Herr Sortseer
Nej, skam føler jeg nu heller ikke. Højst et strejf af melankoli – i ny og næ – iblandet en stille glæde, naturligvis. Men jeg er jo heller ikke en skønånd – som De er det – og ej heller gør jeg krav på at være det. Men, hvis De vil tillade mig et enkelt spørgsmål?

Herr Hviidjuul
Jeg vil ikke tillade Dem noget som helst. Ikke mere!

Herr Sortseer
Den stolthed, De der føler? Hvad kommer den egentlig af? Stolthed forbinder man vel oftest med en præstation, ikke? Men hvad har De egentlig præsteret? ”Jeg fortsatte, hvor andre ville have givet op!”, siger De ganske vist. Men er sandheden ikke, at under de præcis samme omstændigheder, ville enhver anden være fortsat præcis lige så langt, som De selv? Og af de samme grunde? Ikke længere, ikke kortere, men præcis lige så langt. Og hvad med Deres skønne ånd? Deres åh så menneskekærlige tilbøjeligheder? Hvornår valgte De dem egentlig til? Under hvilke omstændigheder? Og ville et hvert andet menneske – under præcis de samme omstændigheder – ikke være opfyldt af et lige så klart og strålende lys, som De? Så hvad er De egentlig så stolt af?

Herr Hviidjuul
Så er det nok! UD! Jeg holder Dem ikke ud mere! UD!

Herr Sortseer
Det er vel også min lejlighed? Hvorfor går De ikke selv ud? Gå ud og gør Deres pligt. Menneskene venter på dem..

Herr Hviidjuul
UUUUDDDD!!!

(Lyden af glas, der splintres)

Herr Sortseer
Av, den var værre! Den vase har vist været i familien i generationer? Durk gennem vinduet? Skade. Men nu får De da endelig luftet lidt ud, ikke?. Jeg håber blot ikke, at det bliver Dem alt for koldt?

Herr Hviidjuul
(…)

Herr Sortseer
Nu vel. Siden De nu insisterer! Så går jeg da..Jeg skal lige have min hat…Jamen så farvel, da… Jeg siger ikke på gensyn. Nej, jeg tænker blot mit, det er det hele… Lev nu vel!

(lyden af en dør, der smækker i)

Leave a Reply

