December – Akt VIII

christmasDagens Kalenderlåge: Dy Plambeck

December – et Melodrama i 24 akter

Dramatis personae
Herr Sortseer
Herr Hviidjuul
Hunden Jasper (som stadig er til rens)

Akt VIII

Herr Hviidjuul
Så tør jeg ellers tro, at Deres ’kognitionsklump’ er kommet på overarbejde, hvad? Dy Plambeck! Hvis ikke det navn nærmest skriger ’progressiv’ ud over hustagene, så ved jeg snart ikke…

Herr Sortseer
Bilder De dem nu ind, at De har adgang til mine tanker? Hvilken arrogance! Nej, De behøver ikke at undskylde. Jeg er ikke vred. Faktisk er det en indsigtsfuld kommentar, De der komme med. Men De overser en enkelt kendsgerning. De nåede frem til Deres konklusion, uden at have overvejet spørgsmålet tilstrækkeligt.Hastværk, kort sagt, blev Deres skæbne. De har alt for travlt, min ven, og den der søger at støde kniven for hurtigt ind, ender ofte selv med bugen skåret op.

Herr Hviidjuul
Og hvilken kendsgerning skulle det være? Dy Plambeck, ung, anerkendt, kvindelig forfatter. Fejret som en ny Ditlevsen. En ny Brøgger. Og kendt for sit store samfundsengagement. Det overrasker mig, at De ikke blot hæfter en ’Rina Ronja’ på hende, og så kommer videre.

Herr Sortseer
Ak, men netop der udstiller De jo fejlen i Deres ræsonnement. Ung, siger De? Dy Plambeck er 35 år gammel. At kalde hende ’ung’, er at gøre vold på sproget. Det ser De vel? Den slags hærværk, ville ikke mindst en så feteret forfatter som Dy Plambeck, så sandelig misbillige.

Herr Hviidjuul
Ville hun det? Hvem er det nu, som leger tankelæser? Og hvis ikke en ’Rina Ronja’, hvilken kognitiv massegrav har De så forberedt, til stakkels Dy?

Herr Sortseer
Det siger jeg ikke. De må læse mellem linjerne. Desuden har De fuldstændig misforstået, hvad jeg forklarede Dem i går. Jeg har ikke forberedt noget som helst. Forstår De ikke det? Der er allerede redt op, når jeg lægger mig i sengen.

Herr Hviidjuul
Hvis De er en sådan tankelæser, en sådan kender af mennesker, så kan De vel også forestille Dem, hvad jeg tænker om Dem nu?

Herr Sortseer
Dertil behøver jeg ingen forestillingsevne. Jeg læser Dem som en åben bog. Det ved De vel? Lige nu spekulerer De på, om alle mine muntre nedrigheder mon ikke har et mindre morsomt udspring? Hvad er det for et ord, jeg ser balancere på kanten af Deres bevidsthed? Dansende, som ræven rundt om rønnebærrene? Ressentiment? Bravo, min kære. Et fornemt ord. Et velvalgt ord. Hvordan er De dog i sin tid mon stødt på det? Og hvad fik Dem til at bringe der med videre på Deres færd? Omstændigheder, naturligvis. Der er altid omstændigheder. Men hvilke, se det ved man aldrig. Aldrig med sikkerhed. Vidste man blot det, kunne man gøre en ende på det hele.

Herr Hviidjuul
Det var som…De er god, Det må jeg medgive. Ressentiment, ja. Det var min tanke. Men som altid, når jeg kommer Dem for nær, så forsøger De behændigt at komme på afstand. Skjule Deres retræte bag en sky af ord. Som en blæksprutte.

Herr Sortseer
Nej, men altså! Hvilket klarsyn De udviser i dag. Touché! Touché, min herre! Bravo! Det minder mig om noget, en nær bekendt – en ven – en gang sagde til mig..

Herr Hvidjuul
De bliver ved..

Herr Sortseer
Han var inviteret til et fornemt bal, i kredse vi begge færdedes i. Og jeg skulle ikke med. Nej, det skulle jeg ikke. Jeg undlod naturligvis ikke at påpege visse kendsgerninger for ham. Så som hvilket kedsommeligt selskab han ville komme til at tilbringe aftenen i. Hvordan al denne dunken hinanden på ryggen hen over likører og laks, for en udenforstående måske ville fremstå en smule…hult? Tomt, tilmed? Jeg påpegede, ganske enkelt, at min ven var bedre værd. Altså var der tale om en kompliment. Ved De, hvad han svarede?

Herr Hviidjuul
Stop dog, menneske..

Herr Sortseer
Han svarede: ”Det siger De blot, fordi De ikke selv er inviteret med!”.

Herr Hviidjuul
Virkelig?

Herr Sortseer
Ja, virkelig. Der kan man da tale om arrogance, ikke sandt? En forfriskende skamløshed? Han var nu ikke tabt bag en vogn, min ven. Nej, det var han ikke. Han forstod nok at føre kniven. Langsomt og sikkert.

Herr Hviidjuul
Og hvad svarede De ham så?

Herr Sortseer
Jeg svarede ham slet ikke. Jeg afbrød blot kontakten. Jeg har ikke talt med ham siden.

Herr Hvidjuul
Bare sådan? Uden videre? De kan da ikke have mange venner tilbage, hvis det er Deres metode.

Herr Sortseer
Det kan vi ikke være uenige om. Men jeg har jo Dem!

Leave a Reply

