December – Et Melodrama i 24 akter

christmas

Introduktion:

Som flittig men ofte uopmærksom læser af avisen Information, er det dog på forunderlig vis ikke gået min opmærksomhed forbi, at avisen i år har en slags julekalender kørende, hvor man har bedt 24 (kendte) danskere om, at udbrede sig om det gode liv. “Hvad er det gode liv?” “Hvad kan forhindre os i at leve det gode liv?” “Hvordan skaber vi et bedre liv i 2016?” Hver dag, fra den første til den 24. December, kan man altså varme sig lidt ved læsningen af den visdom, som bemeldte danskere har tilegnet sig i gennem deres professionelle virke, såvel som i den private sfære.

Alt sammen meget opbyggeligt, hvis det da ikke lige var fordi, at Information beder førnævnte danskere om at besvare disse helt afgørende spørgsmål, med kun 300 ord! Det svarer til godt 1500 anslag – med mellemrum – altså en god halv sides tekst. Til sammenligning fylder helle denne introduktion netop godt 320 ord, tilrettet med 1941 anslag. En vis forkærlighed for lange ord hos undertegnede, lader sig åbenbart ikke fornægte.

Hvorom alting er: Et sådant udtryk for redaktionel middelmådighed, faldt mig af en eller anden grund for brystet. Derfor skrev jeg en ironisk kommentar til ‘julekalenderen’ i forbindelse med at den første låge blev åbnet (ved psykologiprofessor Svend Brinkmann). Min kommentar tog form som en dialog mellem to herrer, Herr Sortseer og Herr HvidJuul, som i selskab med deres hund Jasper forsøger at finde lidt mening i galskaben.

Men ikke nok med det. Jeg har besluttet at kommentere hver eneste kalenderlåge-åbning, med endnu et afsnit af, hvad der nu er blevet til:

December – et Melodrama i 24 akter.

Jeg har for tiden tid nok, forstås, og i håb om at min ‘trolling’ af Informations julekalender også vil kunne glæde andre end jeg selv, poster jeg hvert enkelt akt/kommentar her. Da hver akt er en kommentar, direkte eller indirekte, til dagens visdomsord i Informations Julekalender, bør disse visdomsord læses først.

Enjoy!

Leave a Reply

